Köp från länder utanför EU

Konsumentrådgivningen får ofta frågor om hur man reklamerar köp utanför EU och här kommer fråga och svar. Har du en fråga, hör av dig.

Fråga:

Hej,

Jag har skicka efter ett par skor på internet. När paketet kom visade det sig att jag har fått fel skor. Det är fel modell och fel storlek. Jag har vänt mig till säljaren och reklamerat. Paketet kommer från Hongkong och nu har jag fått en faktura från DHL på tullavgift. Jag har kontaktat DHL och förklarat situationen men de svarar att jag måste betala och sedan ansöka om omprövning av tullen hos Tullverket. Vad ska jag göra?

Svar:

När du beställer en vara från ett land utanför EU, till exempel via internet, ska du betala tull, moms och eventuellt andra skatter. Dessutom ska varan tulldeklareras. Det är ofta företaget som transporterar din vara (till exempel DHL, Postnord eller ett kurirföretag) som gör tulldeklarationen med de fakturor och andra handlingar som följer med paketet som underlag, men det är ditt ansvar som köpare att tullen betalas.

Hur mycket du ska betala i tull, moms och eventuellt andra skatter beror bland annat på hur mycket din vara är värd och vad det är för slags vara. Dessutom behöver du betala transportföretagets avgift för att göra tulldeklarationen åt dig. Du betalar samtliga avgifter i samband med att du hämtar ut ditt paket.

På tullverkets hemsida finns funktionen Avgiftsguiden där du kan räkna ut den totala kostanden för din vara innan du handlar från utanför EU.

Om du upptäcker ett fel med din vara kan du ansöka om att ompröva tulldeklarationen. Fel som kan förekomma är exempelvis att varan du tar emot är felaktig eller trasig, du ska då söka om omprövning inom tre månader.

Om du har hämtat ut din vara eller fått den levererad av ett transportföretag ska du själv ansöka om omprövning. Om du inte har hämtat ut din vara ska transportföretaget ansöka om omprövning.

En mer detaljerad beskrivning av vilka handlingar som du behöver bifoga din ansökan om omprövning hittar du på Tullverkets hemsida.

Har du en fråga till Konsumentrådgivningen, om ett köp eller om privatekonomi? Mejla din fråga till konsumentradgivning@nacka.se eller ring 08-718 75 58 så hjälper vi dig! 

reklamera från ej EU land

 

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.