Om oseriösa företag

Konsumentrådgivningen, tar idag upp en svår fråga, ”Hur kan jag ta reda på om företaget jag ska anlita eller handla från är seriöst?”

Svar:
Det här är en väldigt vanlig fråga till oss på Konsumentrådgivningen, och svaret är tyvärr att det är svårt. Det finns ingen allmän varningslista eller förteckning på oseriösa företag, så innan man köper något från ett företag som man inte känner till, eller anlitar ett företag (till exempel en hantverkare) kan man behöva göra lite efterforskningar.

Det första man alltid ska göra om man ska handla från ett företag som man inte känner till, särskilt om man handlar på distans, via nätet eller telefon, är att googla på recensioner och klagomål på företaget. Man kan till exempel söka på företagets namn och bluff, eller scam om det är ett utländskt företag.

Om man handlar på nätet finns också certifikat som visar att webbutiken är seriös, till exempel Trygg E-handel. Om en butik är certifierad ställs vissa krav på dess verksamhet, och man kan få hjälp och råd genom att vända sig till den organisation som utfärdat certifikatet.

Det finns också ett par olika listor där oseriösa företag kan förekomma.

Om ett företag inte följt Allmänna reklamationsnämndens avgöranden, så hamnar det på tidningen Råd och Röns svarta lista. Alla företag som hamnar på listan är inte oseriösa, men om något skulle gå fel med ens köp så kan man inte lita på att man får den kompensation som man har rätt till, ens om man får rätt i Allmänna reklamationsnämnden.

Konsumentverket publicerar varje vecka en Varningslista på företag som de får in många klagomål ifrån. Där finns bland annat flera företag som marknadsför gratis provpaket och andra gratistjänster, men som sedan binder en i långa, dyra abonnemang, och telekomtjänster som säljs via telefonförsäljning. Konsumentverket baserar listan på de klagomål som de får in, så om man har oturen att råka ut för ett oseriöst företag så ska man anmäla det dit så att andra konsumenter slipper råka ut för samma sak.

Sedan finns det några allmänna råd om hur man gör bra affärer. Det viktigaste är så vanligt att det blivit en klyscha: om det verkar för bra för att vara sant så är det antagligen det. Om ett företag påstår sig sälja en vara mycket billigare än alla andra företag – till exempel en iPhone för en krona – så är det nåt som är lurt. Jämför därför gärna flera företags villkor innan du slår till. Ju er genomtänkt ett köp är, desto bättre blir det. Av samma anledning ska man gärna undvika telefonförsäljning – för över telefon är det ofta svårt att fatta informerade, genomtänkta beslut. Men om du tackar ja till ett erbjudande över telefon – glöm inte att du har 14 dagars ångerrätt, och kan ångra beslutet utan att behöva ange nåt skäl.

Har du en fråga till Konsumentrådgivningen, om ett köp eller om privatekonomi? Mejla din fråga till konsumentradgivning@nacka.se eller ring 08-718 75 58 så hjälper vi dig!

att anlita en hantverkare

Bookmark the permalink.

Comments are closed.