Rätt till kompensation vid försenade flyg

Nu är äntligen konsumentrådgivningen tillbaka på Fisksätra.se och såhär i semestertider kan det ju vara bra att veta att man har rätt till kompensation vid försenade flyg. Har du en fråga tveka inte på att höra av dig. 

Fråga:

28 maj skulle vi resa från Stockholm till Thailand, med mellanlandning i Amsterdam. Hela resan var med KLM. På grund av de tekniska problemen på Arlanda den dagen blev vi 2,5 timmar försenade, och missade vårt anslutande flyg i Amsterdam.  

Vi försökte då nå hemsidan där bokningen och betalning gjordes, men fick inget svar, varken via telefon eller mejl. Vi fick inte heller nån hjälp från KLM på plats – de vägrade boka om oss till ett nytt flyg, och gav oss bara matcheckar till flygplatsens restauranger.

Vi fick själva betala för nya, dyra biljetter till Bangkok. Eftersom nästa plan med lediga platser inte gick förrän nästa dag så fick vi också betala för hotellrum. När vi kom till Bangkok var vi nästan 12 timmar försenade och hade gått miste om en natt på vårt hotell.

Vi vill ha ersättning från KLM för de nya biljetterna som vi var tvungna att köpa, och för hotellet i Amsterdam och en natt i Bangkok, och inte minst för sveda och värk!

Vad kan vi göra?

Svar:

Vad ni har för rättigheter i det här fallet beror på om ert flygbyte i Amsterdam ska ses som en mellanlandning eller som att ni bytte flyg. De rättigheter man har vid försenade flygningar baseras på hur försenad man blev till sin slutliga destinationsort. Vad som är er slutliga destinationsort beror på om ert flyg från Amsterdam till Bangkok var i direkt anslutning till ert flyg från Stockholm till Amsterdam eller inte.

Ta en titt på de flygbiljetter som ni fick när ni checkade in på Arlanda. Checkade ni in en gång, för hela resan till Bangkok, eller fick ni checka in två gånger, en gång för varje del av resan. Om det står Bangkok så är det förseningen på 12 timmar som vi utgår från, men om det står Amsterdam så räknas bara den första förseningen på 2,5 timme. Vad ni har rätt till för ersättning skiljer sig mellan de här två alternativen.

Vad man har rätt till för ersättning beror dels på hur långt man rest och hur försenad man blivit. Har du rest högst 1 500 km och blivit minst två timmar försenad har du rätt till service och assistans från flygbolaget, såsom mat och dryck, beroende på förseningen, och rätt att ringa och skicka meddelanden gratis. För flygningar inom EU som är mellan 1 500 och 3 500 km ska förseningen vara minst tre timmar, och är flygningen längre än 3 500 km ska du vara minst fyra timmar försenad när du kommer fram för att ha rätt till assistans. Blir du försenad över natten måste flygbolaget bekosta boende och mat.

Är du mer än tre timmar försenad kan du också få ersättning i pengar. Om du flugit högst 1 500 km så är ersättningen 250 euro, mellan 1 500 km och 3 500 km inom EU så är ersättningen 400 euro, och på ännu längre flygningar är ersättningen 600 euro. Om du blir mer än fem timmar försenad har du också rätt till pengarna tillbaka för flygbiljetten, och om din resa förlorat sitt syfte har du också rätt att få en gratis resa tillbaka till din avgångsort.

Vilken ersättning ni får i ert fall beror på om ni checkade in hela vägen till Bangkok eller bara till Amsterdam. Om ni bara checkade in till Amsterdam så har ni bara rätt till ersättning för den första förseningen på 2,5 timmar, det vill säga service och assistans – vilket det också verkar som att ni fått. Om ni däremot checkat in hela vägen till Bangkok så räknas er försening där, och ni har rätt till ersättning på 600 euro.

Man kan aldrig få ersättning för sveda och värk. För att få mer ersättning än schablonbeloppet så måste man ha förlorat ekonomiskt på förseningen, till exempel om ni var tvungna att boka nya hotellrum eller bekosta mat. Ni skulle till exempel kunna få ersättning för den natt på hotellet i Thailand som ni inte kunde utnyttja. Då måste ni ha kvitton, så att ni kan visa vad ni haft för kostnader. De kostnader som man haft måste vara nödvändiga, och man måste också hålla nere sina extrakostnader, till exempel genom att inte ta in på ett alltför dyrt hotell i Amsterdam.

Om man vill ha hjälp att förhandla med ett flygbolag som är baserat utanför Sverige, som KLM, så kan man vända sig till Konsument Europa, konsumenteuropa.se. Konsument Europa är en del av Konsumentverket kan hjälpa en med alla köp man gör från företag i andra EU-länder. Man kan också anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden. Allmänna reklamationsnämnden liknar en domstol, men prövar bara tvister mellan konsumenter och företag. Prövningen är gratis. Allmänna reklamationsnämnden ger rekommendationer om hur tvisten ska lösas som inte är bindande, men som följs i 80 % av fallen.

Har du en fråga till Konsumentrådgivningen, om ett köp eller om privatekonomi? Mejla din fråga till konsumentradgivning@nacka.se eller ring 08-718 75 58 så hjälper vi dig!

Himel i Fisksätra

Bookmark the permalink.

Comments are closed.