Stena och HGF bjuder in till miljökalas!

Ingen som bor i höghusen i Fisksätra har väl missat det så kallade ”sopkaoset” och många kanske undrar vad det var som hände.

Lånad bild.

Lånad bild.

Fisksätra.se har pratat med Elin på Stena.

Elin började jobba på Stena i januari och säger att som hon förstår det så tog man ett beslut att stänga ner sopnedkasten på samtliga trapphus eftersom att det slängdes alltför mycket felaktigt i dem.

Vad var det som slängdes?
Ibland slängdes saker utan att vara i påsar, ex blöjor, matrester mm. Och ibland allt för skrymmande saker som inte hör hemma bland hushållsopor.

Dessa skrymmande saker gjorde så att det blev stopp i sopsugsanläggningen och man fick vara flera personer vid varje tömning för att rensa stoppen.

Det är en dålig arbetsmiljö för personen som hämtar dessa sopor att ta hand om blöjor utan att de ligger i påsar och vi var nära att entreprenören la ett hämtstopp och att de inte skulle fortsätta hämta i det skicket som var”.

Vad var tanken med att stänga sopnedkasten?
”Genom att stänga ner sopnedkasten så minskar man ”möjligheten” att slänga felaktiga saker då det är mer synligt i entréer.

Man blev också av med att soporna pressades ihop och packades (det orsakade också stopp) när de inte har ett lika långt fall i rören”.

Känner ni att åtgärden hjälpt?
”Tyvärr så hanteras sopor fortfarande inte helt bra av många hyresgäster, man lägger sopor bredvid sopnedkastet, i trapphusen, utomhus vid eller i papperskorgar eller slänger ut sopor från balkongen.

Många hanterar det också bra och är duktiga på att sortera men går inte alltid hela vägen till återvinningsrummen utan slänger sorterade kassar i sopnedkasten så att det ändå blandas med hushållsavfallet.

Det många inte kanske är medvetna om är att det är mer vanligt att behöva gå utanför sitt trapphus till miljöstugor/rum och slänga alla sopor så just nu är hyresgästerna fortfarande väldigt privilegierade att ha det så nära med sopnedkast i entrén och flera återvinningsrum nära”.

Den 21 maj bjuder nu Stena och Hyresgästföreningen in till ett miljökalas som har fokus på just sopsortering för att kunna dela ut information om återvinning för att få en bättre miljö för alla. Och även då dagen fokus är sopsortering innehåller dagen även underhållande delar för barn som hoppborg, tävlingar, popcorn, sockervadd mm

Elin säger
”Vi vill att våra hyresgäster ska vara medvetna om att det kostar att sortera fel. Vi har anställda som bara går runt i återvinningsrummen och sorterar om det som ligger fel. Taxan i kommunen för lösa grovsopor i återvinningsrummen har dubblerats och är en enorm kostnad. 
 Vi tar också in mankraft för att städa upp på gårdar och garage/parkeringsplatser eftersom det skräpas ner så mycket.

Vi hoppas på att få fler att förstå fördelar med att sortera, att det blir minskade kostnader som kan läggas på andra saker i området – nya lekplatser/utrustning, fler blommor, roliga aktiviteter etc och att vi människors hälsa även blir mindre påverkade om vi sorterar rätt”.

Under 2014 behandlades 4 547 160 ton hushållsavfall i Sverige vilket motsvarar 466 kilo per person. Detta är en ökning jämfört med 2013, då mängden landade på 461 kg per person enligt sopor.nu

Enligt sopor.nu blir allt förr eller senare avfall. Lagen beskriver avfall som varje föremål, ämne eller substans som innehavaren gör sig av med eller avser eller är skyldig att göra sig av med.

Under Stena och Hyresgästföreingens miljökalas är temat miljö med fokus på hur du sortera ut sitt skräp rätt och anledningen till att man ska jobba med återvinning är att avfall som inte tas omhand på ett riktigt sätt kan skada både människor och miljön. Så boka in 21/5! Miljön är viktig och ingen vill väl missa ett kalas

”Vi hoppas på en rolig dag tillsammans med våra hyresgäster den 21/5 som kanske kan bli en dag då fler lär sig mer om återvinning och i sin tur sprider sin kunskap vidare”, säger Elin.

TEXT PMP

Inbjudan_Miljöfest2016 Fisksätra

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.