Gästbloggare Konsumentrådgivningen – bluffaktura

Konsumentrådgivningen svarar på dina frågor.
Har du en fråga, tveka inte, hör av dig!

Fråga

Jag har precis flyttat till en ny bostad och gjorde som vanligt en flyttanmälan på www.adressandring.se. På deras hemsida står det att det är gratis att göra en flyttanmälan och att det enda som kostar pengar är att beställa eftersändning av post, vilket jag inte gjorde. Trots att det står att det är gratis att göra en flyttanmälan och att jag inte beställt någon eftersändning kom det en faktura till mig via post där det står att jag ska betala 700 kr till Adressändrarna (Adressändrarna är ett påhittat namn som används som exempel i frågan). Vad ska jag göra? Jag vill ju inte hamna hos inkasso eller Kronofogden!

Svar

Om du har fått en faktura för något som du inte beställt (en så kallad bluffaktura) ska du meddela företaget du fått den ifrån att du inte kommer att betala. Detta kallas för att bestrida fakturan. Det bästa är att göra det skriftligen, till exempel via e-post eller via ett fysiskt brev. Skickar du ett fysiskt brev kan du skicka det rekommenderat för att vara säker på att det når mottagaren. Då får du också ett kvitto på att och när du har skickat brevet. Att skicka rekommenderat brev kostar 70 kr mer än att skicka ett vanligt brev.

I meddelandet ska du uppge ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress om du har en sådan. Om du skickar ett brev ska du inte signera brevet med din namnteckning. Det finns fall då oseriösa företag kopierat och förfalskat namnteckningen. Ange också nummer, belopp och datum på den faktura som du inte tänker betala och anledningen till varför du inte betalar. Spara gärna en kopia på brevet eller mailet. Om du får en påminnelse på den första fakturan behöver du inte bestrida fakturan igen. Det räcker att bestrida den första fakturan.

Om företaget skickar ärendet till inkasso

Trots att du bestridit en faktura kan det hända att företaget tar ärendet vidare till ett inkassobolag. Då får du ett nytt krav, denna gång från inkassobolaget. Då är det viktigt att du bestrider även detta krav skriftligen. Brevet eller mailet kan utformas på samma sätt som brevet eller mailet till företaget som skickade den första fakturan till dig. Skriv också till inkassobolaget att fakturan som inkassobolagets krav gäller är tvistig. Skicka även med det brev eller mail du skrev till företaget. Även här är det bra att spara en kopia på brevet eller mailet du skickar till inkassobolaget.

Du är inte skyldig att betala bara för att ett inkassobolag kräver dig på pengar. Ett inkassobolag får inte kräva dig på pengar om du bestridit kravet från inkassobolaget. Du riskerar inte heller en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från ett inkassobolag.

Om företaget skickar ärendet till Kronofogden

Om företaget väljer att gå hela vägen till Kronofogden och du får ett så kallat betalningsföreläggande, är det först när Kronofogden meddelat ett så kallat utslag som en betalningsanmärkning kan bli aktuell. Ett utslag meddelas när du inte har protesterat mot det krav som du fått ett betalningsföreläggande om. Om du har fått ett betalningsföreläggande för en bluffaktura är det alltså viktigt att du svarar på det. Bestrid alla krav som du inte anser att du ska betala. Du riskerar inte heller en betalningsanmärkning bara för att du bestrider ett krav från Kronofogden.

Om du vill läsa mer

Konsumentverket har börjat ge ut en varningslista över oseriösa företag på sin hemsida www.konsumentverket.se. Varningslistan visar företag som konsumenter har problem med just nu och uppdateras varje vecka. Just nu finns flera adressändringsföretag på varningslistan och man kan klicka på företagens namn för att se varför just det företaget hamnat på varningslistan och där finns även tips på vad man kan göra om man blivit drabbad. Man kan givetvis alltid ringa till sin kommunala konsumentrådgivning för att få hjälp.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.