Gästbloggare Konsumentrådgivningen – vad kan konsumentrådgivningen hjälpa till med.

Fisksatra.se säger hej till årets första gästbloggare, Konsumentrådgivningen i Nacka Kommun och kan dessutom meddela att Konsumentrådgivningen i Nacka Kommun kommer blogga här varnnan tisdag i några tisdagar framöver =)

Ämne – vad kan konsumentrådgivningen hjälpa till med.
TEXT PMP

Gästbloggare Konsumentrådgivningen i Nacka Kommun

Vi matas varje dag med reklam från alla möjliga butiker om att vi ska köpa just deras varor och tjänster för att de är de billigaste och bästa som finns på marknaden. Vi behöver inte ens lämna hemmet. På TV kan det kännas som att det mesta som visas är reklam och försäljare ringer till oss för att förklara varför vi absolut behöver ett nytt telefonabonnemang eller en ny stekpanna. När det gäller vilka rättigheter vi har när vi tecknar det där telefonabonnemanget eller vad som händer om den där stekpannan går sönder, är informationen minst sagt mer sparsam. Det är därför inte lätt att veta vad som gäller när man ska köpa eller har köpt en vara eller en tjänst. Och vad händer om man köper mer än vad man har råd med? Alla kan vi hamna i en situation som vi av någon anledning inte klarar av och dra på oss skulder som vi inte har råd att betala, inte minst om vi skulle förlora jobbet, bli sjuka eller gå igenom en separation.

Typiska frågor som kan dyka upp i vardagen är till exempel:

  • Vad ska jag tänka på innan jag anlitar en hantverkare?
  • Får jag byta mina nya skor som gått sönder efter att jag använt dem i 1 månad?
  • Vad händer om jag har fått ett inkassokrav?

För att få svar på frågor som de här kan du vända dig till din kommuns konsumentrådgivning. De flesta kommuner erbjuder kostnadsfri konsumentrådgivning till kommunens invånare och Nacka kommun är inget undantag. Men vad gör vi egentligen och hur kan vi hjälpa dig?

Konsumentrådgivning innebär att du som privatperson kan få hjälp med vardagsjuridiska frågor. Du är alltid välkommen att vända dig till oss om du har frågor om dina rättigheter som konsument, om du vill ha råd före ett köp eller om du vill ha information och stöd när du köpt något som du inte är nöjd med och vill klaga.

Nacka kommun erbjuder också budget- och skuldrådgivning, vilket betyder att vi ger oberoende råd om din privatekonomi Vi på Nacka kommuns konsumentrådgivning kan hjälpa dig genom att ge stöd och råd i en skuldsituation. Hos oss kan du bland annat få hjälp med att upprätta en budget, få stöd och råd inför en ansökan om skuldsanering, och få hjälp i kontakten med inkassobolag och kronofogden. Vi förstår att det inte är lätt att prata om sådana saker och allt som du och din handläggare pratar om stannar mellan er, eftersom vi omfattas av sekretess.

Vi på Nacka kommuns konsumentrådgivning finns för att det är omöjligt för oss alla att känna till alla rättigheter och skyldigheter vi har som konsumenter och vad vi ska göra om vi hamnat i en svår ekonomisk situation. Vi finns för Nacka kommuns invånare. Tveka inte att höra av dig till oss om du vill ha hjälp eller har frågor och funderingar!

Du kan ringa konsumentrådgivningen på 08-718 75 58, eller mejla oss på konsumentradgivning@nacka.se. En konsumentrådgivare finns också på Fisksätra bibliotek varannan vecka, för tid och dag se www.nacka.se.

TEXT Konsumentrådgivningen i Nacka Kommun

Bookmark the permalink.

Comments are closed.